Spel för lärande inom hållbarhet
Att lära sig hållbarhet genom spel
Snowflake Education erbjuder verktyg för att skapa leksamma lärandesituationer genom spel, simuleringar och rollspel - som tränar nyckelkompetenser för hållbar utveckling. Med hjälp av pedagogiska spel kan man träna systemtänkande, normativ kompetens och andra komplexa färdigheter på ett sätt som är både roligt, underhållande och engagerande!
Spel erbjuder en unik möjlighet att träna sig på att förstå och lösa komplexa problem. Genom att simulera verkliga händelser kan spel hjälpa oss att utveckla färdigheter och träna oss på att hantera utmanande situationer och frågor innan vi upplever dem i verkligheten.
Användning av spel som undervisningsverktyg har visat sig vara mycket effektivt i många situationer, t.ex. att uttrycka motsatta åsikter, simulera konkurrens samt uppmuntra till samarbete. Spel erbjuder en plattform för interaktion mellan individer och en möjlighet att uppleva simulerade, komplexa situationer som annars skulle vara för dyra eller svåra att etablera i en utbildningssituation.
De spel vi erbjuder och det digitalt lärandematerial som vi har tagit fram är speciellt designat för att bidra till utbildning för en hållbar utveckling.
Alla våra spel ingår som en del i våra lärandepaket
Dilemma
Brädspelet Dilemma är ett interaktivt verktyg för att introducera begreppet hållbar utveckling. Spelet utmanar deltagarna att gå utanför sin trygghetszon, att diskutera och debattera, tänka kritiskt samt förklara nyckelbegrepp för varandra.
Dilemma ingår i lärandepaket Perspektiv och Värderingar
FishBanks
Simuleringsspelet FishBanks utmanar deltagarna till strategiskt beslutsfattande med begränsad tillgång till information. Det är en demonstration av konceptet allmänningarnas tragedi, och spelarna måste hantera en förnybar resurs (fisk) inom ramen för ett komplext system.
In the Loop
Brädspelet In the Loop är ett strategispel där deltagarna tar på sig rollen av industriföretag som måste se över sina affärsmodeller för att göra dem mer cirkulära. Spelet manar till samtal om livscykeltänkande genom att introducera begreppet kritiska material.
SDG-korten
Kortlek med de Globala Målen i Agenda 2030 är ett flexibelt lärandeverktyg med många olika användningsområden. Vi har tagit fram fyra workshop-aktiviteter baserade på kortleken, och lärarhandledningar för dessa ingår. Det är även lätt att utifrån dessa utveckla egna.
SDG-korten ingår i lärandepaket Perspektiv och Värderingar
ClimeOut
Brädspelet ClimeOut är ett spel om jordens klimatsystem och klimatförändringar. Spelarna tävlar i lag om två personer och utmanar varandra i olika dueller. Genom spelet få deltagarna upptäcka jordens fascinerande klimatsystemet tillsammans på ett lekfullt sätt.
Online-versioner av spelen
Alla brädspel har tillhörande onlineversioner. För några av spelen är dessa nästan identiska med klassrumsversionen medan några har en något annorlunda men motsvarande, interaktiv seminarieaktivitet. Alla lärandepaket kan därför även hållas online.